Piratebaydomen - rätt eller fel?

Jag önskar att jag var mer insatt i Piratebayrättegången, jag vet inte om jag tycker deras dom var för hård eller om det är rätt. Fildelningen i det stora hela har hjälpt artister mycket mer än vad de egentligen tror (detta är tom. bevisat). Skivförsäljningen har gradvis ökat men det som verkligen har ökat är efterfrågan på konserter och det är ju där artisterna tjänar pengar så det känns som att det börjat ta ut sin rätt. Läste någonstans att nedladdningsprocenten hade minskat med nästan 50% i Sverige efter det att både Ipredlagen stiftades och att Piratebaygrundarna ställdes inför rätta.
Ska man vara glad eller ledsen för detta? Jag kan själv medge att jag också laddat ner i mina dagar men inte i stora mängder.

Jag hoppas bara som många andra att något vettigt kommer ut av allt detta.
Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Minna

Jag anser att jag VILL betala. Men jag vägrar betala för de dåliga sakerna. En dvd-film produceras, fraktas och sen när den är sönder så slängs den (och utan ens källsorteras). Jag vill kunna köpa filmen över nätet. Men även om det ofta går med lite nyare filmer så går det t.ex. inte med buffy the vempire slayer. det är 7 säsonger totalt, som är så äckligt bra. Jag vill betala för bra saker, men när det inte går och enda sättet att få tag på dom är att betala 1200 spänn exkl frakt... för ngt som kommer ta plats i bokhyllan när jag kollat klart. Skulle inte tro det.



Så tills bättre alternativ finns (och mer miljövänliga)står jag på fildelarnas OCH copyrightinnehavarnas sida. Jag som fotograf har inget emot om mina bilder används för privat syfte, eller ens i skolarbeten egentligen. Men de ska inte användas till kommersiella syften... nu spårade jag lite känner jag och jag vet inte riktigt vad jag skulle komma till. Hm.

2009-04-19 klockan 12:52:38
URL: http://minna.synvinklar.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0