The God that failed!

Jag kan, utan att tveka en sekund, kalla mig för agnostiker. En agnostiker är en person som anser att det inte är möjligt att veta om det finns någon gud eller inte.

Jag har läst om diverse religioner såsom Kristendom, Judendom, Buddhism, Hinduism osv och varje gång så får jag samma resultat på frågan huruvida "min" Gud finns i någon av dessa religioner. Svaret är nej, det gör jag inte!

"Jag varken tror eller inte tror på Gud."


Fick veta för ett litet tag sen att en före detta arbetskamrat dog inatt. Han hade drabbats av en hjärntumör och enligt hans religion (nu är jag inte säker på vilken så jag ska inte ge några felaktiga uppgifter) så fick han operera bort den men det var totalt förbjudet att gå på några efterbehandlingar, så som cellgifter eller sjukgymnastik. Jag brukar säga ungefär såhär: har du en korg full med äpplen och ett av dom ruttnar så räcker det inte att bara plocka bort det så är problemet ur världen, du måste titta om det är fler som har skadats.
Kanske inte den bästa jämförelsen men det är den enda jag kan komma på som sammanfattar vad jag känner just nu.
När jag fick nyheten så blev jag inte ledsen då jag inte kände honom så väl men jag fick en ofantlig klump i magen, att en religion kan hjärntvätta en person så pass mycket att tro att allt blir bra bara de följer sin religions föreskrifter.

Personen i fråga hade fru och barn som nu kommer att växa upp utan sin pappa och därför bryr jag mig inte om någon tar illa upp av detta. Jag respekterar folk som har något att tro på men jag kommer aldrig att gå på det.

Låten/videon jag väljer att lägga upp är The God that failed med Metallica då jag anser att den beskriver hur jag känner just nu väldigt bra. Att jag dessutom vet att James Hetfield (sång/gitarr) mor tillhörde Kristen vetenskap och dog av cancer för att hon vägrade att ta emot medicin eller genomgå några behandlingar.


Kommentarer
Postat av: Enslave

(Råkade hitta dig via en kommentar på jesswyldes blogg ^^)

Jag kommer från en uppväxt med Jehovas Vittnen.. Vill bara säga att det är tur att jag inte skadade mig allvarligt när jag var yngre, då jag inte hade fått ta emot blod enligt min religion.

Jag har dock växt upp och insett vilken bullshit religion är, så det problemet har jag inte längre! ^^

Bra skrivet för övrigt :)

2009-08-27 klockan 09:36:51
Postat av: Rickard

Jag anser att alla har rätt till en tro men jag anser också att alla har rätt till en åsikt och efter att ha studerat religion väldigt nära så anser jag mig berättigad att förklara hur jag tycker/tänker om detta ämne, det är när man inte har en aning om vad man pratar om som det blir fel =)

Jag är glad att du kom till insikt med detta och att du tyckte om inlägget! Har hört historier om barn som dött då de inte fått ta emot blod av någon förutom från familjen och det är då jag blir, ursäkta uttrycket, spyfärdig.

2009-08-27 klockan 11:11:08
URL: http://richieroyale.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0