Helgen tillägnad Eddie Vedder

Jag har i några år nu (8 för att vara exakt) lyssnat på det fenomenala bandet Pearl Jam och under hela denna tid har jag förundrats över hur de lyckas göra nästan varenda låt så pass intressant att man måste lyssna klart från början till slut. Detta gäller inte alla låtar de har gjort, det finns självklart låtar jag hoppar över men oftast inte.

Jag har även förundrats varför det finns så många band som härmat Pearl Jam och försökt casha in på deras berömmelse (Creed, Staind, Seether, Puddle of mudd, Takida) men jag kan faktiskt börja förstå varför. Svaret heter Eddie Vedder, sångare och tillika rytmgitarrist. Utan honom hade Pearl Jam nog fortfarande varit ett väldigt bra band men inte i närheten så bra som de är nu.
Studerade deras senaste skiva, Backspacer, nu igår och fann kort och gott varenda låt helt genialisk och framförallt texterna gav mig gåshud. Det är kanske onödigt att tillägga att det är Eddie Vedder som skrivit alla texter?
Det jag fastnade för var hur otroligt vackert han skriver, hur allting verkligen flyter på med full övertygelse och utan att det låter krystat. Det är genialiskt på alla sätt och vis kort och gott!

Det är många som inte håller med mig om detta, att Pearl Jam bara är en kommersiell version av Nirvana och bara ville casha in på grungens storhet. Känns bra att veta att bandet som skulle bli Pearl Jam, Mother Love Bone, bildades redan 1988 och hade förmodligen inte hört Nirvana då de inte var kända. Men detta är oftast information som bara förkastas.

Men som sagt, denna helg är tillägnad Eddie Vedder och inte hans kopior!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0