Missledande begrepp

Har under dagen som gått läst en hel del och tittat på en VÄLDIGT bra film, nämligen Requiem for a dream med Jared Leto i huvudrollen. Det handlar om en kille som heter Harry Goldfarb, hans mamma Sara, hans flickvän Marion och hans bästa vän Ty.
Utåt sett ser alla fullkomligt normala ut, förutom just det faktum att alla 4 är drogberoende på olika sätt. Harry och Ty är beroende av heroin (både i personligt bruk och affärsmässiga), Sara av uppåttjack då hon fått en inbjudan från ett tvprogram och hon vill gå ner 20 kilo för att kunna få plats i en emitionellt värdefull klänning. Sara är bara beroende av kicken och missbrukar det mesta.
Till en början går det bra för alla 4 men det dröjer inte länge förrens de sakta men säkert hamnar i en nedåtgående spiral och alla träffar botten till slut.



En annan sak jag gått och tänkt på är alla dessa begrepp och uttryck som på något sätt låter fel när man säger dom men som ändå alla förstår.
"Det är fest hos mig nästa helg, inte denna som kommer utan nästa". Blir inte den helgen som kommer nästa?
"Detta smakar skitgott". Skitgott? Det känns som två helt skilda ting men ändå blir det "rätt".
"Jätteliten". Återigen, låter inte detta fel?

Listan kan göras väldigt lång men jag tror ni förstår varthän det är jag vill komma. Nicole tyckte att jag skulle ta upp detta med Fredrik Lindström om jag träffar honom iom att han är språkprofessor och allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0