Kroppsideal

Det är många som skriver om detta, inte bara nu utan i det stora hela. Jag tänkte gör dessa sällskap men kanske lite annorlunda, förhoppningsvis i alla fall.

Jag brukar allt som ofta tala högt om vad jag tycker om folks vikt (både om de är överviktiga eller magra) men ändå försöka göra det utan pekpinnar och bara delge mina personliga åsikter. Jag går hårdast åt överviktiga, varför vet jag inte men jag tror man "väljer" sida mer eller mindre oavsiktligt. Exempelvis den äldre generationen brukar ha åsikter om folk som är för smala och åtminstone på mitt jobb så får man höra om man är för smal men att vara överviktig är bara "ett naturligt kapitel när man växer upp". Det tror jag inte ett dugg på utan det tror jag snarare är lathet, återigen.

Jag tycker dock om när folk som antingen är överviktiga eller magra själva står för hur de ser ut, att de inte försöker skylla på att de inte har tid med träning eller att de har tjock benstomme i familjen eller liknande. En slags självinsikt jag själv saknar på sätt och vis. Jag är 170 cm lång och väger 73 kilo, vilket är normalvikt men ändå försöker jag gå ner de sista 3 kilona så att jag själv är nöjd. Vissa tycker att det bara är dumheter jag pysslar med och andra bara suckar. Jag tror jag själv hade tyckt att jag såg fullständigt normal ut om jag hade sett mig själv ur en annans synvinkel. Men återigen är man sin värsta kritiker och det finns ju alltid någonting man vill ändra på.

Läste idag på aftonbladets hemsida för att få veta lite vad som hänt i världen och då hittar jag en artikel om Heidi Klum. För er som är obekant med vem detta är så har ni förhoppningsvis sett reklamen för Guitar Hero där en blond, medelålders kvinna spelar i en för stor skjorta och börjar spela på soffbordet. Det är Heidi Klum.
För er lite mer insatta så är hon fotomodell sedan flera år tillbaka och nu när hon har klämt ut tre ungar så tar naturen ut sin rätt på även henne plus det faktum att hon är närmare 40 än 30.
Hon har fått överväldig kritik att hon är "för tjock" för att vara fotomodell och borde tänka på att lämna catwalken. Pyttsan säger hon och hon svarar med att säga "jag är helt perfekt, jag är ingen person som svälter mig själv".

DET är respekt.

Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/sofismode/article4602426.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0