Behov av en respirator?

Hörde inatt när jag jobbade att antalet sålda respiratorer har ökat drastiskt de senaste åren runtom i världen och skälet till det var inte för att folk hade dåliga hjärtan utan det berodde på någonting annat.
Nämligen fetma.

Jag kan inte säga att jag blev förvåndad när jag hörde detta, men jag blev ta mig fan arg. Folk köper en respirator istället för att göra det rätta och motionera, är inte det höjden av onödigt slösande? Börjar jag se sämre så köper jag väl inte starkare lampor utan då får jag skaffa starkare glasögon, helt logiskt.

I programmet så berättades det att när folk med fetma (tjockisar) ligger ner i sängen så trycker deras kroppsfett mot lungorna vilket gör att luftvägarna blockeras och de får svårt att andas. Kanske därför många med fetma (tjockisar) sover i fotöljer?
Jag tycker inte synd om överviktiga människor, för jag tycker det är självförvållat och ingenting annat. Att man förbränner sämre när man blir äldre är en sak och till slut kommer jag också få en gubbmage men att bli så fet att man måste ha respirator för att sova är bara ren lathet. Låter man det gå så långt så får man skylla sig själv och ingen annan.

Andra tjockishistorier jag hört var att en överviktig kvinna kände sig kränkt för att sittplatserna på flygplan var så små och att hon inte vill betala extra för att få en större stol.

Herregud. Jag förbannar mig själv och dagen jag blir tjock, mitt livsmål är dock att undvika detta till det yttersta.


Kommentarer
Postat av: Nicole

Jag tror i och för sig inte att de som köper en respirator gör det i stället för att motionera, utan för att det har gått så långt att de helt enkelt kvävs i sömnen annars. Man motionerar ju inte av sig en kraftig övervikt under en dag precis. Men sen att de har lyckats bli så tjocka.. det är rätt galet.

2009-03-13 klockan 18:09:20
Postat av: Richie

Nej det tror inte jag heller, man går ju inte ner snabbt i vikt över en natt. Men som sagt, jag tycker inte synd om folk som tar sin övervikt så långt

2009-03-13 klockan 18:43:36
URL: http://richieroyale.blogg.se/
Postat av: Izzy Vallakk

Många människor äter och blir helt enkelt beroende. Detta är ofta i samband med en personlig tragedi eller trauma och det är även vanligt, som med andra missbruk, att man byter ett beroende mot ett annat. Poängen är i allafall att det är förlegat att säga att fetma är självförvållat och på det sättet dra alla som av någon anledning är överviktiga över en kam. Ja, vissa är tjocka och lata, andra äter för att inte supa bort sina barn, familj och jobb. Det finns däremot forskning på ämnet eftersom det har börjat kosta samhället enorma summor pengar efter de efterföljande följdsjukdomarna som fetman orsakar. Där kan man tydligt visa att terapi ssom liknar den exempelvis heroinister får är den metod som har gett bäst långsiktiga resultat.

2009-03-14 klockan 09:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0