Jag vill spela in nu!

Spelningen gick helt ok går, dock så var ljudet på scenen bland det värsta jag varit med om på länge. På soundchecken så kunde man höra allting helt ok (trots att baslådan de försedde mig med var sprängd och distade över hela tiden). Sången kunde man dock höra bra vilket var behagligt då det brukar vara helt omöjligt annars.
Den nya låten, Two steps cutback, gick sådär. Kändes som att det där lyftet jag ville ha i början aldrig riktigt kom, men det kan ha berott på att jag inte hörde Anders på hela spelningen och att trummorna också var lite mesiga.
Har inga bilder från denna spelningen heller (inte ännu i alla fall) men som sagt, dyker några upp så kommer jag att lägga upp dom här så fort som möjligt. En bild säger ju mer än tusen ord och är dessutom lite roligare att titta på.

Idag påbörjas vår inspelning som jag nämnt tidigare. Eller vi ska i alla fall rigga upp idag och i bästa fall så kanske vi kan lägga trummorna på någon av låtarna så att man får så mycket gjort som möjligt, man vill ju inte stressa sig igenom detta utan nu är planen att vi ska göra det så noga som möjligt utan att för den sakens skull få det att låta överproducerat. Målet är ett sound som kan liknas vid The Hellacopters andra skiva Payin' The Dues, ett skitigt mästerverk men ändå så att man kan urskilja vad som är bas, rytm- och sologitarr.
Denna gången ska jag banne mig ha ett basljud som inte bara låter grumligt. Planen är nu att försöka hitta en balans mellan Duff McKagans basljud och Rachel Bolans basljud som han hade på Slave To The Grind med Skid Row. Med andra ord, tillräckligt klart för att man ska kunna urskilja toner men ändå botten så att man fattar att det är en bas. På den förra skivan lät det som om jag hade full patte på bas och lågmellanregistret och ingen diskant eller klarhet alls. Med andra ord så lät det bas, rätt och slätt men utan någon som helst klarhet.
Anders och Alex har fixat sina gitarrer och har två underbara förstärkare så nu kan vi inte misslyckas med det heller. Marshall och Gibson brukar ju vara en vinnande kombination så jag har en vision om det optimala gitarrljudet, bara inte folk håller på att göra drastiska tonförändringar som låter illa. Men det oroar jag mig inte för.
Även Robin ska byta skinn på sina trummor så nu kanske vi äntligen får de där punchiga trummorna vi länge väntat på och inte det här taniga demoljudet som länge har förbannat oss. Trummorna är enligt mig viktigare än gitarrerna då det är trummorna som utgör trycket i en låt, men för den sakens skull så är inte gitarrerna onödiga. Jag hoppas vad det är jag pratat om =)

Ska nu äta frukost men ni kan få ett youtubeklipp att titta på så att ni har en aning om hur låtarna på ett ungefär kommer att låta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0