Hutlösa krav

Hittade en intressant hemsida för ett par timmar sen där flera kända artisters och bands riders har offentliggjorts till allmän beskådan. Man undrar om de fick allting som stod på listorna, jag är dock skeptisk.

För er som inte vet vad en rider är så kommer här en förklaring:
En rider är en lista som en artist eller band lämnar till en konsertarrangör med saker som ska vara ordnade enligt bandets specifikationer. Det kan handla om allting från mat till hur artisten transporteras från och till spelningen.
Detta är ett kontrakt som måste följas, får inte artisten det som står på listan så kan han/hon vägra att spela såvida inte det är något omöjligt de ber om som t.ex. Manowars önskemål om 5 oskulder backstage.

Detta går förstås inte om man är en okänd artist och ska spela på ett litet ställe utan det lämpar sig snarare till artister som till exempel Foo Fighters när de spelar på större ställen eller är på turné. Då kan jag faktiskt förstå att man vill ha saker och ting ordnade för sig, de har säkert slitit hund i några år och spelat för ingenting på små klubbar för att komma dit de är idag. Men det finns gränser för allting och vissa krav är helt befängda. Har samlat några favoriter nedan:

Amy Winehouse:
- 2 flaskor rödvin
- Ett sexpack öl (helst Corona)
- En stor flaska vodka (helst Smirnoff)

Allt detta innan spelning dessutom, sicken kvinna.

Axl Rose:
- 16 plastmuggar, MÅSTE vara enskilda och färgade
- 1 flaska kyld Dom Perignon (mycket viktigt)

- Vuxentidningar (Playboy eller Penthouse)

Iggy Pop:
- Tillräckligt många gitarrkablar för att vi ska ha två över när vi har allt inkopplat
- Absolut INGA leksaker i logen
- En tolk som kan någorlunda bra engelska och som inte är rädd för döden. Jag bara skojar (eller gör jag det?)


Till imorgon ska jag göra min egen rider, väl arbetat och klar så att alla arrangörer bara behöver gå in här och läsa vad som krävs för att göra mig nöjd!


http://www.thesmokinggun.com/backstagetour/ här kan ni läsa andra artisters riders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0