Sponsring mottages

Jag bryr mig inte när band jag tycker om ställer upp i reklam för t.ex. kläder eller att de använder en viss förstärkare på turné. Tvärtom så förstår jag det till fullo, det blir ju ändå en utgift mindre plus att man kanske t.o.m. får betalt för det. Vissa kallar det att sälja sig, jag kallar det faktiskt sunt förnuft. Om din chef hade sagt att du hade fått stanna hemma två månader och ändå få betalt för det, hade du tackat nej till det?

Det finns självklart gränser där också. När man ser artister som ställer upp i reklam för vitvaror eller liknande så tycker väl åtminstone jag att trovärdigheten sviktar en del. Det handlar om affärer och att driva ett företag men det är nog att gå för långt i mitt tycke.
Skulle dock ett instrument- eller förstärkarföretag fråga mig om jag vill få en bas eller en högtalare gratis mot att jag använde det på turné så hade jag inte varit så dum att jag tackat nej. Inte heller om jag fått sponsring från ett whiskyföretag, det hade ju faktiskt varit urbota dumt! Tänk att få dricka gratis och kanske även få betalt för det, hur många kan skryta om det?

Tänkte på detta när jag promenerade längs med hamnen idag. Säga vad man vill om Sölvesborg men det är faktiskt rätt mysigt när solen ligger rätt. Synd bara att det är så sällan.
Jag hade precis varit hos Berts HiFi och inhandlat nya strängar till min bas. Eller ja, eftersom vi tillhör ett studiefrämjande så får vi skriva upp våra små uppgifter (som strängar, trumstockar, plektum osv.) på dom så betalar de det. Det tycker jag är väldigt bra, en sak mindre att tänka på även om det inte ska missbrukas. Då började jag fundera på hur mycket enklare allt varit om man blivit sponsrad med allting annat också som då kläder och instrument. Ännu mindre att tänka på, i synnerhet när det gäller kostnader osv.
Man har en hel del såna här stunder för sig själv när man drömmer sig bort, tyvärr. Det får ta och bli ändring på det nu tycker jag. Detta håller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0